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Theaterarbeit unter den Bedingungen von Corona

3 FRAGEN AN ... #2
Julia B. Laperrière

Die Coronakrise verändert unseren Alltag in einem ungekannten Ausmaß. Auch wenn wir alle von den Auswirkungen des Virus betroffen sind, sehen die Herausforderungen, die sie mit sich bringen, für jede*n anders aus. Das Wissenschaftszentrum Berlin führt aktuell eine Studie zu den Auswirkungen des Corona-Virus auf den Alltag durch, um diese Veränderungen in der Erwerbsarbeit, im Privatleben und beim subjektiven Wohlbefinden zu beschreiben.

Wir fragen uns: wie aussagekräftig sind die Ergebnisse für die Kulturbranche und insbesondere für die Theaterarbeit? Freischaffende Künstler*innen, die oft projektbasiert, mobil und nicht selten prekär arbeiten, sitzen nun zum Teil unerwartet an einem Ort fest, Gruppen müssen teilweise über große Distanz versuchen, gemeinsame Projekte weiter zu verfolgen.
Für Künstler*innen mit Kindern findet mitten im Ausnahmezustand plötzlich so etwas wie eine familiäre Normalität statt: Man ist ständig beisammen, was zwar nicht weniger, aber eine andere Art der Koordination erfordert. Für alle ist gravierend, dass noch niemand weiß, wann überhaupt wieder ein regulärer Spielbetrieb in den Theatern stattfinden wird. Neben dem verworfenen Plan A muss nun ein Plan B, C und D geschmiedet werden.

Wir wollten wissen, wie die Situation der Künstler*innen und Gruppen aussieht, die seit Mitte April bei uns hätten spielen sollen, es aber wegen der geltenden Ausgangsbeschränkungen nicht können. In Anlehnung an unser Interview-Format „3 Fragen an…“ haben wir sie gefragt:

Wo bist Du gerade und wie geht’s?
Was hat sich für Dich durch Corona zum Schlechten, eventuell aber auch zum Guten verändert?
Was beschäftigt Dich gerade am meisten? Und womit beschäftigst Du Dich?

Die Antworten sind so unterschiedlich wie die Menschen, die sie geben. Sie zeugen von realen Sorgen, eröffnen aber vor allem hoffnungsvolle Perspektiven für die Theaterarbeit in der Zeit nach der Krise. Und nicht wenige der Befragten sehen in ihr ganz konkrete Chancen für die soziale und ökologische Nachhaltigkeit der eigenen Branche. Wenn wir Glück haben, werden wir uns daran erinnern!

3 FRAGEN AN ...
#2 Julia B. Laperrière

(Theatermacherin, Montreal/Berlin)

Entfallene Veranstaltung:
Julia B. Laperrière ›Falla‹ Showing, MI 22.4. / 19 Uhr
im Rahmen der jazzahead! Partnerland Kanada
(verschoben auf 2021)

Where are you and how are you doing?

Montpellier, France. I am okay. Ups and downs like everyone, but rather on the fortunate side of events, globally speaking. Here we are in total confinement, needing written authorisations to go out of the house. It's now becoming quite obvious all the ways in which freedom of movement is for us westerners an underestimated privilege.

What has changed due to corona, in a negative and perhaps also positive sense?

I'm slowing down. I practice appreciating small things. I finally have the time to do all this research and reading of feminist theory I've always pretended to do. One thing that became clear is: no more compromises.

Time is precious thing, and I intend not to waste it in the future doing things I don't believe in, or doing things because I should do them. I'm curious (perhaps a mix of scared and excited) to see how this will reflect in my work.

I also feel very highly the desire to be close to people. I'm understanding how intimacy and touch are precious things, to be cherished. How connection in real life is to be cultivated. This reminded me of what I'm interested in dance and performance, in pieces like Falla: rather than a topic, a movement material or an aesthetic, I'm interested in the possibility to connect, in the necessity to connect even. I'm interested in the concept of generosity in dance, though I'm still searching for exactly what that might mean. This is where the ritual of performance will never be outplayed by a mere video or a zoom: in the possibility to create an intimate moment of trust and connection with the audience, in the sweat, the fear, and the love.

What are you busy with at the moment or how do keep yourself busy? Practically but also mentally?

On a personal scale, I'm concerned by the uncertainty of everything, the inability to plan. But I also see this as an opportunity to learn and practice the skill of letting go. On an international scale, I'm concerned with the instrumentalization of this crisis by extreme-right governments to exercise control over populations and build more walls. On the mid-scale, I'm concerned, like most of all, with the future of performing arts. I hope this crisis will allow us to rethink ways to deal with the precarity in the arts world.

I am fortunate, Montreal and Berlin being the two places I call home, to witness governments and systems who support artists. The questions will be how to reinvent, post-epidemy, the economy of the arts world.

As for occupying myself, I've become a master in the art of re-planning, un-planning, de-planning, planning A-B-C, etc. Jokes apart, I guess I keep making art, despite it all. On a smaller scale perhaps, or changing mediums, like trying very DIY photo or video, or writing kitsch poetry. I also try to use this time as an opportunity to learn new skills, like piano or parkour. But in oscillating between productivity and netflix-drinks-and-chill days of total laziness, I constantly remind myself that naps and farniente are also means of resistance. Allowed outside only 1h a day and within 1km maximum, I would say these times have taught me to practice one thing above all: the renewal of our capacity of étonnement (amazement and wonder).

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3 FRAGEN AN ...
#1 Christoph Ogiermann (Komponist, Bremen)